Jak sprawdzić czy domena trafiła na listę spamu

Często zupełnie przypadkiem dowiadujemy się, iż nasze wiadomości z maila firmowego w domenie witryny trafiły do spamu w skrzynce mailowej odbiorcy. Jest to nie lada problem, jednak nie koniec świata, warto wiedzieć jak zareagować i jak uniknąć takiej sytuacji. Pewne elementy wpływają na to, że domena trafia do spamu. Serwery odbiorcze kategoryzują wiadomości jako spam przez pryzmat adresu IP serwera wysyłającego, reputacji adresu e-mail, jak i względem zawartości, głównie tematu. Z pozoru może wydawać się, że wszystko jest w porządku, tymczasem należy pamiętać, iż algorytmy i filtry antyspamowe są bezlitosne i sztywne. Aby dowiedzieć się jak sprawdzić czy domena trafiła na listę spamu zapraszamy do dalszej części artykułu.

RBL czyli Real-TimeBlackHole List

Warto zadać sobie pytanie czy jako użytkownicy danego serwera, klienci hostingodawcy mamy wpływ i odpowiadamy za reputację serwera. Jak się okazuje nie tylko hostingodawca ma obowiązek zadbać o reputację serwera. Również użytkownik może to zrobić poprzez stosowanie prawidłowego mechanizmu wysyłkowego mailingu. W łatwy sposób możemy sprawdzić, zweryfikować domenę czy znajduje się na tak zwanej czarnej liście nadawców tzw. RBL czyli Real-TimeBlackHole List o zasięgu światowym. Serwery odbiorcze korzystają z tej samej bazy stosując filtry antyspamowe. Niestety na czarą listę nie jest trudno trafić, nawet bez jakiegokolwiek uzasadnienia, zupełnie przypadkiem. Zaleta RBL jest łatwe wychwycenie spamerów działających na szkodę hostingodawcy.

Jak sprawdzić czy domena trafiła na listę spamu

Jak sprawdzić czy domena trafiła na listę spamu

Niezbędne do sprawdzenia czy nasz adres znajduje się na liście spamu jest posiadanie adresu IP lub adresu hosta. Jeśli mamy już niezbędne dane warto skorzystać z dostępnych online testerów. Do najpopularniejszych zaliczyć należy:

Wystarczy w polu wyszukiwania umieścić adres IP lub adres hosta i odczekać chwilę, do ukończenia skanowania list RBL przez wybrane narzędzie testujące. Pamiętać należy, że ocena reputacji dotyczy wiadomości rozsyłanych z panelu pocztowego lub aplikacji mailingu zainstalowanych na hostingu. Jest to o tyle istotne iż gdy wysyłasz mailing z np. Outlooka to reputacja dotyczy nie hosta ale dostawcy internetu, a to robi ogromną różnicę.

Chcąc sprawdzić reputację dostawcy internetu należy pobrać z systemu operacyjnego adres IP, np. poprzez ipconfig. Niestety albo na szczęście u wielu operatorów IP jest zmienne zatem test należy wykonać co najmniej kilka razy w tygodniu, by mieć obraz realnych danych.

Jeśli nasz adres jest na liście RBL

Jeżeli okaże się, że nasza domena znalazła się na liście spamu należy niezwłocznie skontaktować się z administartorem RBL. W większości przypadków wystarczy napisanie maila lub skorzystanie z dedykowanego narzędzia – formularza zgłoszenia. Niestety trudno określić powód z jakiego trafiła nasza domena na czarna listę. O wiele prościej jest znaleźć wskazówki jak uniknąć ponownego dodania do RBL. Najbardziej typowymi powodami uznania naszego adresu za spam jest masowa wysyłka maili niskiej jakości, wysyłanie maili z niebezpiecznym załącznikiem lub przez zawirusowaną stronę itd. By ryzyko wpisania na listę RBL zminimalizować należy zadbać o treść mailigu. Nie powinien być wulgarny, posiadać możliwość rezygnacji z otrzymywania mailigu oraz zadbać o przeskanowanie załączników do wiadomości programem antywirusowym.

Sposobem na sprawdzenie czy dany mailing nie trafi do spamu jest narzędzie https://www.mail-tester.com/ . Należy wówczas przygotować mailing, następnie wygenerować tymczasowy mail potencjalnego odbiorcy i wysłać swoją wiadomość. Po kilkunastu sekundach uzyskasz odpowiedź w postaci skali punktującej twoją reputację. Im jest ona wyższa tym znacznie wyższe prawdopodobieństwo że wiadomość trafi do adresata niezależnie od serwera odbiorcy. Nie jest to żadna gwarancja, jednak ocena ta daje pewien obraz tego na ile nasza wiadomość jest bezpieczne z punktu widzenia odbiorców.

 

Click to rate this post!
[Total: 0 Average: 0]