Dobry dobór słów kluczowych dla danej domeny jest bardzo ważny. Właściwe dobranie fraz do optymalizacji pomaga osiągnąć lepsze wyniki pozycjonowania. A w konsekwencji również pozyskać większą ilość użytkowników, czytelników, klientów sklepu online itd. Słowa kluczowe, jak sama nazwa wskazuje, winny być kluczowe dla danej witryny, bezpośrednio wiązać się z asortymentem oferowanym na stronie przez firmę, do której należy serwis www itp. W kwestii optymalizacji liczy się nie ilość słów ale ich wartość, jakość. Słowa kluczowe to nic innego jak hasła wpisywane przez internautów do wyszukiwarki. Dzięki nim znajdują stronę www, a co za tym idzie treści jakie chcą pozyskać. Nie sztuką jest pozycjonować witrynę na słowa klucze, których nikt nie używa, bądź na słowa nie związane z treścią witryny. Chodzi o taki dobór słów, który wśród potencjalnych odbiorców witryny jest popularny. Zatem jak szukać słów kluczowych do optymalizacji witryny?
Jak szukać słów kluczy?
Jeśli witryna jest zupełnie nowa najprościej jest przeanalizować własne skojarzenia z witryną, z jej ofertą. Nie zawsze to co nam wydaje się że będzie trafnym wyborem, faktycznie się sprawdza w praktyce. Z tego powodu dobrze jest prześledzić wybory konkurencyjnych witryn, zastosować się do porad bardziej doświadczonych pozycjonerów. W sytuacji kiedy z witryny już korzystamy od jakiegoś czasu wybór słów kluczowych jest łatwiejszy, gdyż możemy przeanalizować pod tym kątem historię odwiedzin witryny. Statystyki witryny uwzględniają ilości odwiedzin użytkowników, którzy weszli na stronę po danym słowie, po którym witrynę wyszukali. W ten sposób można witrynę zoptymalizować. Kopalnia wiedzy w tej tematyce jest Google Analytics, ale nie tylko. Sam WordPress w standardzie oferuje możliwość przeglądania statystyk odwiedzin wraz ze słowami kluczowymi, dzięki którym internauci trafili do naszego serwisu.
Rodzaje słów kluczowych
W obszarze słów kluczowych wyróżniamy ich rodzaje. Do najłatwiejszych do ustalenia należą słowa brandowe. Są to nazwy własne dla danej firmy, jak również charakterystyczne dla danej firmy, gałęzi, branży itp. Na drugim miejscu są słowa ogólne, wiążące się z zawartością witryny, atrakcyjne z punktu widzenia SEO, a co za tym idzie potencjalnie biznesu firmy, posiadacza witryny. Wybór ich nie jest łatwy. Stąd też łatwiej jest skonkretyzować słowa klucze do fraz dwu lub trzy wyrazowych ciągów słów dookreślających szukaną treść.
Kolejną z podgrup słów kluczowych są tzw. long tail, czyli wyrażenia złożone, w tym pytania, tezy, pojęcia itd. Optymalizując stronę zaleca się by wybrać co najmniej po jednym do kilku słów kluczowych z każdej podkategorii słów kluczy. Niezbędny jest także monitoring fraz. Mogą być one zmienne w czasie, zmiany zależeć mogą od okresowej oferty firmy, promocji, rozwoju firmy itp. Istotne są także migracje wśród grup docelowych klientów, odbiorców witryny. Aspektem niezmiernie istotnym w przypadku firm, witryn z ofertami stacjonarnymi ograniczonymi geograficznie jest zasięg. Jeżeli pozycjonować chcemy witrynę jedynie w wybranym mieście lub regionie skupmy się na słowach kluczowych lokalizujących, wyrażeniach zawierających nazwę miejscowości, regionu.